Deprecated: Funkcja Elementor\DB::is_built_with_elementor jest przestarzała od wersji 3.2.0! Zamiast jej proszę użyć Plugin::$instance->documents->get( $post_id )->is_built_with_elementor(). in /var/www/vhosts/pikseo.pl/polskiinzynier.pl/wp-includes/functions.php on line 5379
układanie kostki brukowej

Estetyczna i trwała nawierzchnia

Dobrze położona kostka brukowa ma znaczenie dla funkcjonalności i estetyki nawierzchni. Sposób ułożenia powinien sprawiać, że kostka nie będzie zatrzymywała wody opadowej oraz wilgoci, ponadto wraz z upływem czasu nie pojawią się ubytki i wybrzuszenia, dzięki czemu kostka mimo upływu lat wciąż będzie wyglądać atrakcyjnie.

Jak uzyskać wytrzymałą nawierzchnię z kostki?

układanie kostki brukowejIstotną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę przy budowie nawierzchni, jest odpowiednie przygotowanie podbudowy – tylko dzięki niej będzie możliwe prawidłowe odprowadzanie wilgoci. Przed przystąpieniem do budowy nawierzchni, należy wykonać projekt techniczny, który uwzględni właściwości konkretnego gruntu. Układanie kostki brukowej w Toruniu przebiega w kilku etapach, a wykonaniem podbudowy można się zająć dopiero po prawidłowym przygotowaniu podłoża – czyli po przeprowadzeniu prac geodezyjno-pomiarowych. Należy wyznaczyć teren, na którym będą wykonane roboty. Do tego celu służą kołki drewniane lub stalowe, które mocuje się w konkretnych punktach, a ich połączenie ze sobą za pomocą sznurka pokaże górną krawędź nawierzchni. W kolejnym kroku należy wykonać korytowanie, które polega po prostu na usunięciu niepotrzebnego gruntu z wyznaczonego do prac terenu. Jeżeli nawierzchnia jest wykonywana na rozległym terenie, wówczas niezbędne będzie użycie maszyn drogowych – w sytuacji, gdy wykonujemy na przykład pojazd do garażu, z pewnością poradzimy sobie z pomocą narzędzi ręcznych.

układanie kostki brukowejW obu sytuacjach należy jednak uwzględnić konieczność wykonania spadków, dzięki którym woda opadowa będzie odprowadzana z nawierzchni. Następnie, po ułożeniu krawężnika, można przystąpić do wykonania podbudowy. Podbudowa musi mieć określoną grubość – która zależy od obciążenia. Jeżeli kostka brukowa będzie służyć jedynie ruchowi pieszemu, wówczas wystarczy podbudowa o grubości 15-20 cm. Z kolei jeżeli nawierzchnia będzie przeznaczona do ruchu samochodowego, podbudowa musi już wynosić 30-40 cm. Podbudowa składa się z czterech warstw – jest to podsypka, którą stanowi piasek lub mieszanka piasku z cementem; górna i dolna warstwa podbudowy, do której stworzenia wykorzystuje się żwir, tłuczeń lub grys; a także warstwa geowłókniny. Kolejny etap to już właściwe układanie kostki brukowej – przeprowadza się to ręcznie lub mechanicznie.

Należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich odstępów między poszczególnymi kostkami – najlepiej zastosować więc dystanse montażowe, które zazwyczaj producenci dołączają do zakupionej kostki. Pracując z precyzją i rzetelnością, uda nam się uzyskać estetyczną i trwałą nawierzchnię.